نمای همواستاتیک(Homostatic Facade) چیست؟

برای اولین بار شرکت فناوری متریال معماری نیویورک Decker Yeadon یک سیستم نمای شیشه ای دو پوسته برای ساختمان های بزرگ طراحی کرده است که به طور مستقل نسبت به تغییرات داخلی دمای اتاق واکنش نشان داده، باز و بسته می شود. نماهای دو پوسته کنونی از دیوارهای شیشه ای داخلی و خارجی حفره دار تشکیل شده اند. اما نمای هومواستاتیک شامل مکانیسم هایی است که بر اساس عملکرد ماهیچه ها طراحی شده اند. این طراحی سیستم را قادر می سازد تا به طور خودکار تلفات گرما را تنظیم کند و در مصرف انرژی صرفه جویی نماید (تصویر زیر حالت باز و بسته این نما را نشان می دهد).

نمای هومواستاتیک

حالتهای باز و بسته نمای هومواستاتیک

نمای هومواستاتیک یکی از مدرن ترین انواع نمای خشک می باشد. این سیستم از تسمه هایی دستکاری شده، در داخل حفره نمای شیشه ای دو پوسته تشکیل شده است. تسمه ها از الاستومرهای دی الکتریک ساخته شده اند: مواد پلیمری که می توانند با اعمال جریان الکتریکی قطبی شوند. این مواد همچنین انعطاف پذیر بوده و انرژی بسیار کمی مصرف می کنند.

نمای هومواستاتیک

سیستم هومو استاتیک

هر دو طرف مواد دی الکتریک با الکترودهای نقره پوشانده شده است. این لایه نقره ای نور را منعکس می کند و همچنین بار الکتریکی را در سراسر مواد توزیع می کند و باعث تغییر شکل آن می شود. این به نما کمک می کند تا دمای داخل ساختمان را تنظیم کند.

همانطور که شرایط محیطی تغییر می کند، بار در لایه نقره با استفاده از یک محرک حساس باعث حرکت نما می شود. در این حالت افزایش بار باعث انبساط الاستومر شده و باعث خم شدن هسته و کشیدن مواد الاستومر به یک طرف می شود. این به نوبه خود باعث خم شدن نیمه های جفت شده تسمه می گردد. اثر ایجاد شده این است که نما بسته  شده و با ساختار مات ایجاد شده نور را مسدود می کند.

آلوسیس مجری نمای خشک (برخی پروژه های اجرا شده)

مطالب مرتبط