مشهورترین سازه های فضاکار جهان

سازه های فضاکار یا همان سازه فضایی یک ویژگی مشترک در ساختمان های مدرن هستند. آنها اغلب در دهانه های سقفهای بزرگ ساختمان های تجاری و صنعتی مشهور یافت می شوند. در ادامه چند نمونه از مشهورترین سازه های فضاکار را ملاحظه خواهید نمود.

فرودگاه استانستد لندن

ساختمان این ترمینال توسط فاستر و شرکا با طراحی پیتر رایس انجام شده است و دارای یک سقف “متحرک” است که توسط یک سازه فضاکار به شکل هرم معکوس پشتیبانی می شود.  طرح این سازه تصور یک قو سبک در حال پرواز را در ذهن بازدیدکنندگان ایجاد می کند.

سازه فضاکار فرودگاه استانسد

هرم لوور

  • هرم لوور (Pyramide du Louvre) یک سازه فضاکار شیشه ای و فلزی بزرگ است که توسط معمار چینی-آمریکایی I. M. Pei طراحی شده است. این هرم که در حیاط اصلی (Cour Napoléon) کاخ لوور در پاریس واقع شده است توسط سه هرم کوچکتر احاطه شده گردیده است. هرم بزرگ به عنوان ورودی اصلی موزه لوور عمل می کند. این سازه که در سال 1988 به عنوان بخشی از پروژه گسترده لوور بزرگ تکمیل شده است.
سازه فضاکار موزه لوور

پروژه ادن

پروژه ادن یکی از جاذبه‌های دیدنی در کورنوال انگلستان است. این پروژه در یک گودال رسی بازسازی شده چینی واقع در 2 کیلومتری شهر سنت بلزی و 5 کیلومتری از شهر بزرگتر سنت آستل واقع شده است.
این مجموعه تحت سلطه دو محوطه بزرگ متشکل از گنبدهایی است که هزاران گونه گیاهی را در خود جای داده است  و هر محفظه از یک بیوم طبیعی تقلید می کند. بیوم ها متشکل از صدها سلول متورم اتیلن تترا فلوئورواتیلن (ETFE) شش ضلعی و پنج ضلعی هستند که توسط سازه های فضاکار به شکل گنبدهای فولادی ژئودزیکی پشتیبانی می شوند. بیوم بزرگتر محیط جنگل بارانی را شبیه سازی می کند (و بزرگترین جنگل بارانی سرپوشیده در جهان است) و دومی، یک محیط مدیترانه ای است.
این جاذبه همچنین دارای یک باغ گیاه شناسی بیرونی است که خانه بسیاری از گیاهان و حیات وحش بومی کورنوال و به طور کلی بریتانیا است. همچنین گیاهان زیادی دارد که پیشینه مهم و جالبی را ارائه می دهند، به عنوان مثال، گیاهانی که دارای پیشینه ماقبل تاریخ هستند.

Eden_project-space-frame

اریکسون گلوب (گلوبن)

ساختمان گلوبن، بزرگترین ساختمان کروی جهان است که در استکهلم سوئد واقع شده و بواسطه عظمتش از هر نقطه شهر دیده می‌شود. این بنا ۶۰۰۰۰ متر مربع مساحت، ۱۱۰ متر شعاع و ۱۶۰۰۰ نفر گنجایش دارد. محاسبه شده‌است که اگر یک شیر آب را باز کنیم تا گلوبن را پر از آب نمائیم این کار مدت ۴۰ سال بطول خواهد انجامید. ساختار فولادی، بتنی و شیشه ای طراحی شده توسط معماران Berg Arkitektkontor AB توسط یک سازه فضاکار پشتیبانی می شود.

 

سازه فضایی گلوبن

Biosphere 2

Biosphere 2 یک مرکز تحقیقاتی علمی سیستم زمین آمریکا است که در اوراکل، آریزونا واقع شده است. ماموریت آن این است که به عنوان مرکزی برای تحقیق، گسترش، آموزش و یادگیری مادام العمر در مورد زمین، سیستم های زنده آن و جایگاه آن در جهان عمل کند. این بنا یک سازه 1.27 هکتاری است که بزرگترین سیستم اکولوژیکی بسته ای است که تاکنون ایجاد شده است.

Biosphere_2

تئاتر بزرگ هاربین

تئاتر بزرگ هاربین یا خانه اپرای هاربین یک مرکز هنرهای نمایشی چند منظوره در هاربین، استان هیلونگجیانگ، چین است. این تئاتر با مساحت 850349 فوت مربع توسط آژانس معمار معروف چینی MAD به رهبری ما یانسانگ طراحی شده است. Ma می‌خواست سازه فضاکار سفید برفی آن برخلاف ساختمان‌های شاخص مدرن در شهرهای چین که اغلب سر به فلک کشیده و با ابهت هستند، زیبایی‌شناسی آرامش‌بخش داشته باشد. معمار این شاهکار بر ادغام ساختمان با طبیعت تالاب های اطراف، آبراه ها و زمین های برفی تاکید داشته است.

Harbin_Grand نمونه سازه فضاکار

مرکز حیدر علی اف

مرکز حیدر علی اف یک مجموعه ساختمانی به مساحت 57500 متر مربع در باکو، آذربایجان است که توسط معمار عراقی-بریتانیایی زاها حدید طراحی شده است. این سازه فضاکار به دلیل معماری متمایز و سبک روان و منحنی آن که از زوایای تیز دوری می‌کند، مشهور است. این مرکز به نام حیدر علی اف رئیس جمهور آذربایجان نامگذاری شده است.
ساختمان حیدر علی اف که یک اثر معماری شناخته شده در سطح بین المللی است، به دلیل طراحی نوآورانه و پیشرفته خود، به نماد باکوی مدرن تبدیل شده است. این مرکز در هشت طبقه گسترش یافته و دارای یک سالن 1000 نفری، فضاهای نمایشگاهی موقت، مرکز کنفرانس، کارگاه ها و موزه است.

مرکز حیدر علی اف

آلوسیس مجری سازه فضایی (برخی پروژه های اجرا شده)

مطالب مرتبط