شاهکار معماری: نمای کرتن وال سیار

این نمای متحرک مسحورکننده یک شگفتی زیباشناختی و مهندسی است که در مرکز فرهنگی شانگهای به کار گرفته شده است. این ایده می تواند در دیگر مقاصد معماری به کار گرفته شود. ایده این کار ازتئاترهای چینی الهام گرفته شده است،  جایی که لوله های برنزی به شکل بامبو در سه لایه در اطراف محیط قرار گرفته اند. طراحان نما آن را به عنوان یک حجاب متحرک توصیف می کنند که با تغییر کاربری ساختمان سازگار بوده و استیج را در بالکن و مقابل مناظر پودونگ (منطقه ای تفریحی در شانگهای) نمایان می کند. این اثر قطعا خیره کننده است، اما علیرغم توضیحات، به نظر می رسد بیشتر جنبه نمایشی داشته و یک تجربه جدید برای بازدیدکنندگان و بینندگان به وجود می آورد.

با این حال، سیستم‌های کرتن وال سیار را می‌توان به صورت استراتژیک‌تر، به‌عنوان مثال، با استفاده از انواع صفحات نیمه شفاف، ایجاد کرد که بتوانند به طور خودکار در طول روز خود را در لایه‌هایی از سایه قرار دهند. چنین کاربردهایی مزایای عملی همچون کاهش هزینه های سرمایشی در داخل سازه ها و افزایش راحتی انسان را به همراه خواهد داشت.

moving curtain wall
modern-curtain-wall

از طرف دیگر، یک سیستم حاوی صفحات نیمه شفاف می تواند توسط ساکنان قابل کنترل بوده و به کاربران ساختمان اجازه داده تا در بخش هایی مانند جلسات یا نمایش فیلم هایی که به مقادیر متفاوتی از نور طبیعی نیاز دارند نور را مسدود کنند. در حال حاضر، این طراحی یک کار منحصر به فرد جذاب باقی مانده است، اما امیدواریم که معماران آن را به عنوان ابزاری در کیت خود در نظر گرفته و از پیچیدگی های فنی مشابه برای حل سایر مشکلات طراحی موقعیتهای خاص استفاده نمایند.

منبع: https://weburbanist.com/2017/06/27/behind-the-curtain-wall-theatrical-facade-rotates-around-cultural-center/

آلوسیس مجری نمای مدرن ساختمان (برخی پروژه های اجرا شده)

مطالب مرتبط