نمای دو پوسته(Double-Skin Facade): هر آنچه باید دانست

نمای دو پوسته(Double-Skin Facade) چیست؟

نماهای دو پوسته یکی از انواع مدرن نمای خشک است که از دو لایه (معمولا شیشه) تشکیل شده است، که در آن هوا از طریق حفره میانی جریان می یابد. این فضا (که می تواند از 20 سانتی متر تا چند متر متغیر باشد) به عنوان عایق در برابر دماهای شدید، باد و صدا عمل کرده و بازده حرارتی ساختمان را برای دماهای بالا و پایین بهبود می بخشد.

نحوه عملکرد نمای دو پوسته

نحوه عملکرد نمای دو پوسته

در حالی که مفهوم نماهای دو پوسته جدید نیست، تمایل معماران و مهندسان به استفاده از آنها رو به افزایش است. به ویژه در طراحی آسمان خراشها،  به دلیل نمای شفاف، عایق بودن حرارتی و صوتی، کاهش هزینه های تهویه مطبوع و حذف نیاز به فناوری های خاص پنجره، مورد علاقه هستند.

ساختمان با نمای دو پوسته

ساختمان با نمای دو پوسته

علاوه بر این، نماهای دو پوسته با آب و هوای مناطق سردسیر و گرمسیر سازگار هستند. این تطبیق پذیری است که آنها را بسیار جالب می کند. در این نماها با ایجاد تغییرات جزئی، مانند باز کردن یا بستن پره های ورودی یا خروجی یا فعال کردن هواکشها، رفتار نما تغییر می کند. در آب و هوای سرد، عایق هوا به عنوان مانعی برای از دست دادن گرما عمل می کند. هوای گرم شده توسط خورشید موجود در فضای میانی نما می تواند فضاهای بیرون شیشه را گرم کرده و تقاضا برای سیستم های گرمایش داخلی را کاهش دهد.

مکانیزم نمای دو پوسته در هوای سرد

مکانیزم نمای دو پوسته در هوای سرد

در آب و هوای گرم، فضای میانی را می توان در خارج از ساختمان تهویه کرد تا اثر گرمایی نور خورشید را کاهش یابد. در این حالت گرمای اضافی از طریق فرآیندی به نام اثر دودکش تخلیه می‌شود، جایی که تفاوت در چگالی هوا یک حرکت دایره‌ای ایجاد کرده و باعث خروج هوای گرم‌ می‌گردد. با افزایش دمای هوا در فضای میانی نما، هوا به بیرون رانده شده و نسیم خفیفی را در محیط اطراف ایجاد می کند. این عمل باعث می گردد ساختمان در برابر افزایش دما ایزوله گردد.

نحوه عملکرد نمای دو پوسته در هوای گرم

نحوه عملکرد نمای دو پوسته در هوای گرم

به طور کلی، عملکرد نماهای دو پوسته به شدت به شرایط خارجی (تابش خورشیدی، دمای خارجی و غیره) بستگی دارد که به طور مستقیم بر رفاه و کیفیت زندگی ساکنین تاثیر گذار است. بنابراین، طراحی دقیق برای هر مورد ضروری است، که مستلزم دانش دقیق زاویه خورشید، تابش محلی، شرایط دما، جهت ساختمان و بسیاری موارد دیگر است. در صورتیکه برای ساختمان خود تصمیم به استفاده از نمای دو پوسته دارید می توانید با کارشناسان آلوسیس تماس گرفته و از نظراتشان بهره مند گردید.

مزایای نمای دو پوسته

  • کاهش تقاضای سرمایش و گرمایش در ساختمان
  • دسترسی دادن به نور طبیعی
  • بهبود عایق بندی، اعم از حرارتی و صوتی؛
  • مکانیزم تهویه طبیعی و تجدید هوا و ایجاد محیطی سالم‌تر

معایب نمای دو پوسته

  • هزینه بسیار بالای ساخت
  • اشغال فضای بالا
  • هزینه تعمیر و نگهداری بالاتر نسبت به انواع دیگر نمای خشک
  • اگر شرایط به طور قابل توجهی تغییر کند (به عنوان مثال سایه اندازی توسط ساختمان های دیگر) ممکن است به درستی عمل نکند.

آلوسیس مجری نمای دوپوسته (برخی پروژه های اجرا شده)

مطالب مرتبط