چگونه یک نمای کرتین وال مناسب انتخاب نماییم؟

نما یکی از مهم‌ترین بخش‌های ساختمان است و چشم‌انداز مناسبی را بر طرح کلی ساختمان می‌افزاید. نمای ساختمان دارای لایه های زیادی برای محافظت از لایه بیرونی ساختمان بوده که پایداری و در عین حال هویت آن را فراهم می نماید. نماها باید از نظر زیبایی شناسی خوشایند باشند و انحصاری بودن آن لازمه عصر حاضر است. کرتین والها بخش جدایی ناپذیر یک سیستم نما هستند. با انتخاب صحیح نوع نما و با در نظر گرفتن دوام، پایداری، سازگاری و تناسب، ایمنی و در دسترس بودن مصالح، می توان ظاهر و طول عمر کل ساختمان را تغییر داد. انتخاب متریال مناسب منجر به داشتن یک نمای می گردد.

در این مقاله، با چند نام برتر از صنعت نمای خاورمیانه مصاحبه شده تا به خوانندگان در انتخاب نمای مناسب ساختمان خود کمک نماییم. کارشناسان همچنین نظرات خود را در مورد تغییرات اخیر در صنعت نما و انتظارات خود برای سال های آینده به اشتراک گذاشته اند. بنابراین، در اینجا چند نکته برای انتخاب مصالح و سیستم های نما مناسب وجود دارد:

مصاحبه شوندگان نمای کرتین وال

پارامترهایی که باید در هنگام تصمیم گیری در مورد نوع نما در نظر گرفته شوند؟

اولاً، انتخاب نوع نمای ساختمان به هدف طراحی معمار بستگی دارد. سپس، البته، ما باید عوامل کلیدی مانند ساختار، حرکت ساختمان، حرارت، آکوستیک آن را درک کنیم. Alastair Common، مدیر فنی Schüco Middle East Windows & Façade Systems LLC می‌گوید: با این اطلاعات، می‌توانیم در مورد مناسب‌ترین نوع نما که باید در نظر گرفته شود، تصمیم بگیریم.

به گفته وی، عامل اصلی دیگر هندسه ساختمان خواهد بود. اغلب، ساختمان هایی با طراحی منحصر به فرد و هندسه های پیچیده را می بینیم. در برنامه ریزی و اجرای انواع نماها نیز باید به این موضوع توجه شود. نیکولاس میکونیاتیس، مدیر عملیات ESC Aluminium Systems، توضیح می دهد که پارامترهای کلیدی تعیین کننده نوع نما، مشخصه هایی است که از پیمانکار دریافت می شود: طراحی نما، ارتفاع ساختمان و بودجه پروژه.

جعفر حدادیان، مدیر کل خاورمیانه ALUMAN، معتقد است که نما اولین چیزی است که توجه هر کسی را به یک ساختمان جلب می کند. اولین تأثیر مهم است، زیرا بر تصویر کلی افراد از ساختمان تأثیر شگرفی دارد.

در کنار آن زیبایی‌شناسی معماری بنا و محیط اجرای آن که ممکن است بر ظاهر ساختمان تأثیر بگذارد. در نظر گرفتن استاندارد طراحی در انتخاب نوع نما به منظور دستیابی به راندمان انرژی و آسایش حرارتی مهم می باشد. یکی از مهمترین عوامل در انتخاب نوع نما، بودجه پروژه است. متأسفانه، بیشتر نگرانی مالکان این است که کمترین هزینه اولیه در هنگام ساخت را بپردازند، اما پس از آن ممکن است هزینه نگهداری و بهره وری انرژی نما به طور قابل توجهی بالا گردد.

پارامترهای طراحی نمای کرتین وال برای یک ساختمان

پارامترهای متعددی وجود دارد که باید در هنگام طراحی نمای کرتین وال برای یک ساختمان در نظر گرفته شود، که شامل هدف معماری نما، فشار باد و مشخصات پروژه است. تجارب قبلی نیز بسیار مهم است. دانستن اینکه کدام سیستم را باید طراحی کرد اغلب بر اساس تجارب قبلی است. همچنین آزمایش نیز به همان اندازه مهم است. بدیهی است که پیاده سازی سیستم های آزمایش شده به اطمینان از دوام و پایداری کمک می کند. به علاوه فعالیتهای مهندسی برای اطمینان از اینکه آنچه طراحی می شود ایمن و مناسب است، مهم است. اگر یک نما به درستی مهندسی نشود، دوام و پایداری به وضوح به خطر می افتد.

Mykoniatis معتقد است که وقتی شروع به طراحی یک سیستم نمای برای یک ساختمان می کنیم، باید برخی از عوامل اساسی مانند بارهای متغییر باد و شرایط آب و هوایی را در نظر بگیریم. این عوامل بر عملکرد درازمدت یک نما تأثیر گذار می باشد. به گفته نیکلاس میکونیاتیس، برای اطمینان از پایداری نمای کرتین وال، باید چند قانون اساسی را در نظر داشته باشیم:

  • در اکستروژن آلومینیوم باید از آلیاژ 6063 تا BS EN 755–1 (60 سال) استفاده گردد.
  • برای پوشش، می توانیم گزینه های زیر را در نظرداشته باشیم:
    • آنودایز BS 3987، حداقل ضخامت 25 میکرون، 30 سال یا بیشتر طول عمر.
    • پلی وینیلیدین فلوراید (PVDF یا PVF2) با حداقل ضخامت 25 میکرون، 20 سال یا بیشتر عمر مفید.
  • عمر مفید شیشه بیش از 60 سال است.
  • واشرها و درزگیرها اغلب قطعاتی هستند که کمترین عمر را دارند. واشرهای EPDM  عمر مفید مورد انتظار 15 تا 30 سال یا بیشتر دارند. درزگیرها باید با استاندارد ISO 11600 مطابقت داشته و از تولیدکنندگان معتبر تهیه گردند.
  • درزگیر سیلیکونی دارای عمر مفید مورد انتظار 5-20 سال است.

معیارهای انتخاب بین سیستم‌های استیک و یونیتایز

به نظر کامن، سیستم کرتن وال استیک در جایی ایده آل است که الزامات حمل و نقل در محل پروژه کمتر سخت گیرانه باشد و برای پروژه های کم تا متوسط مناسب می باشد. با سیستم های استیک، شما همچنین کارهای بیشتری را در محل خواهید داشت. در سیستم استیک تمام مواد باید به صورت تک تک نصب شوند (میلیون ها، ترانسوم ها، اسپندل ها، شیشه ها و غیره). ناگفته نماند که دسترسی خارجی ضروری است، خواه از طریق داربست خواه از طریق دکلها. در حالی که، سیستم های یونیتایز معمولا در برج های مرتفعی که سطوح بالاتری از حرکت ساختمان وجود دارد، اجرا می شوند.

زمانی که هندسه پانلها منظم‌تر و تکراری‌تر باشد، Unitised نیز مناسب‌تر است. علاوه بر این، پانل های یونیت شده باید در کارخانه از قبل مونتاژ شده و به سایت تحویل داده شوند. سپس پانل ها را می توان از داخل ساختمان نصب کرد تا نیازی به دسترسی خارجی نباشد.

یکی از معیارهای اساسی برای انتخاب بین سیستم استیک و یونیتایز، زمان (نصب) و ارتفاع سازه است. معمولاً سیستم های استیک 3 برابر بیشتر از زمان نصب سیستم یونیتایز زمان می برد. اگر پروژه شما با معیارهای یک سیستم یونیتایز مطابقت ندارد، گزینه دیگر شما استفاده از یک سیستم استیک است. بیشتر ساختمان های کم ارتفاع از کرتین والهای استیک استفاده می کنند.

حدادیان نیز موافق است که برای ساختمان‌های کم‌مرتبه یا ساختمان‌هایی با محوطه‌های کوچک نصب که دسترسی خارجی آسان است، کرتین وال استیک مقرون به صرفه‌تر خواهد بود، زیرا علاوه بر هزینه مصالح کمتر هزینه حمل و نقل را نیز کاهش می‌دهد. با این حال به دلیل استفاده از اجزای پیش ساخته کمتر، مدت زمان طولانی در فرایند نصب نیز باید در نظر گرفته شود.

جنبه هایی مانند کیفیت بالای پانل های پیش ساخته، سرعت نصبف، عدم نیاز به جرثقیل، همگی از مزایای یک سیستم یونیتایز هستند.

آلومینیوم: یک متریال کارآمد برای نمای کرتین وال

کرتین والهای اولیه با قاب های فولادی ساخته می شدند. با این حال، فولاد 3 برابر سنگین‌تر از آلومینیوم است و در طراحی انعطاف‌پذیری بسیار کمتری دارد. از طرف دیگر، آلومینیوم یک ماده بسیار منعطف است به دلیل این واقعیت که سبک وزن است، می توان آن را به راحتی تقریباً به هر شکلی بسته به طرح مورد نیاز اکسترود کرد. قابلیتهای طراحی در شکل پروفیل های آلومینیومی و عملکرد آن تقریبا نامحدود است. از نظر پرداخت، تقریباً هر رنگی با انواع مختلف پرداخت های جالب را می توان روی آلومینیوم اعمال کرد، ناگفته نماند که ذاتاً ماده ای غیر خورنده است. از این رو، آلومینیوم تا حد زیادی مناسب‌ترین ماده برای سیستم‌های کرتین وال است و تا سال‌های آینده نیز همینطور باقی خواهد ماند.

حدادین می‌گوید: «آلومینیوم با مزیت قیمت و انعطاف‌پذیری طراحی، به عنوان یکی از مرجح‌ترین متریال‌ها برای استفاده در کرتین وال محسوب می‌شود. سبک بودن و در دسترس بودن آن هزینه کلی ساختمان را کاهش می دهد. به عنوان یک ماده مقاوم در برابر خوردگی، بادوام و قابل بازیافت، آلومینیوم بر سایر مواد پیروز می شود. علاوه بر این، استفاده از آن آسان است و انواع پرداخت ها، انواع و رنگ ها، آلومینیوم را به یک متریال کرتین وال پیشرو تبدیل می کند.

آخرین فناوریها در سیستمهای کرتین وال

آقای کامان اشاره کرد که روند فعلی کاهش آلومینیوم مصرفی در پروژه ها می باشد. «در سال‌های اخیر، ما در Schüco، باریک‌ترین سیستم موجود با مولیون‌ها و ترانسوم‌ها با عرض تنها ۳۵ میلی‌متر را توسعه داده و به بازار معرفی کرده‌ایم. همچنین، سیستم دیگری با دریچه مخفی در داخل سیستم، که در آن هیچ دریچه ای در قسمت داخلی دیده نمی شودتولید کردیم که فقط خط مولیون و ترانزم قابل مشاهده است.

به گفته Mykoniatis، فناوری خورشیدی برای سیستم‌های نما و شیشه جدیدترین فناوری‌هایی است که همه تامین‌کنندگان سیستم‌ها باید روی آن تمرکز کنند. ما باید ساختمان های “سبز” داشته باشیم و باید از پروفیل های ترمال بریک برای “صرفه جویی” در انرژی استفاده کنیم. حدادیان معتقد است که نمای جنبشی فناوری (مانند نمای هموستاتیک) مورد استفاده در آینده خواهد بود، جایی که نمای کرتین وال یک آیتم غیر ساکن خواهد بود و آب و هوا و شرایط محیطی بر شکل آن تاثیر گذار خواهد بود.

منبع: https://wfmmedia.com/creative-curtain-wall-systems-designs

آلوسیس مجری نمای کرتین وال (برخی پروژه های اجرا شده)

مطالب مرتبط